gdzie ci mężczyźni – cherub


Dziś kończymy serial typologiczny. Nie był to tasiemiec, ale dwa sezony, jak Twin Peaks, to on miał. Chciałem zajmując się tym tematem zobrazować o co chodzi psychoanalizie, zwłaszcza Lacanowi, gdy stwierdza, że „stosunek seksualny nie istnieje”. Nie relacja między płciami, tylko stosunek, określenie proporcji. Znajcie proportium mości Czytelnicy – 1:2, albo 3:4 to jest stosunek, czyli już wiecie, to ułamek, w żadnym razie całość. Piszą co prawda „bądźcie jedną duszą i jednym ciałem”, ale nie określają którym i którą. Czy łudzą przeto? Raczej wskazują kierunek próbując ukryć skutek zerwania jabłka – 1:2 daje pół, a 2:1 daje 2. A kiedy otrzymamy w wyniku stosunku 1? Gdy 1 podzielimy przez 1. Tylko że wtedy nie wychodzimy od ciał dwóch. Mamy ciała dwa od momentu zerwania jabłka. Czyż to nie dowód, że ciało nie jest konceptem biologicznym, tylko wstydliwym „o jej”, gdy poznali, że są nadzy?

Próbują też uracjonalić tę niemożliwość dzieląc jeden mózg na dwa, kobiety i mężczyzny. I stworzył Bóg mózg kobiety i stworzył mózg mężczyzny i stwierdził, że to jest dobre. Dwa mózgi, każde myślące o drugim. Dlaczego? Czyż nie lepiej byłoby w relacji miedzy kobietą i mężczyzną nie używać mózgów?

Kobieta falliczna – nie popadajcie czytelnicy w kolejne zwidy. Nie mówi się mężczyzna falliczny, bo byłby to pleonazm. Kobieta falliczna stosuje męskie emblematy, by oddalić się od kobiecości. No dobrze, ale czym jest kobiecość dla mężczyzny? Zna tę tajemnicę Tammy Wynette. Oto ona: „Czasami ciężko jest być kobietą i dawać tylko jemu całą miłość; będzie ci ciężko, a jemu lekko będzie, niełatwo przyjdzie robić rzeczy, których nie rozumiesz; ale gdy kochasz, wybaczysz, nawet gdy tego nie zrozumie; więc gdy kochasz, bądź z niego dumna, toż to tylko mężczyzna; trwaj zatem przy nim; obejmij go ramionami, przylgnij, ciepło się pojawi gdy noce chłodne i samotne; więc trwaj przy nim, opowiedz światu, że go kochasz, kochaj na całość jak tylko możesz i trwaj przy nim, trwaj przy nim, trwaj przy swym mężczyźnie”.

Ten prosty dotykający prawdy tekst zaświadcza, że kobieta nie jest skazana na bycie histeryczką, ani na bycie falliczną. Diapazony tej piosenki łatwo pokazują jak bardzo inna jest jouissance, rozkosz kobiety. Wszyscy mamy jouissance falliczną, bo mamy dostęp do mowy, ale niektóre kobiety mają też dostęp do innej jouissance. A mężczyźni?

Bywają mężczyźni ze swą tajemnicą, ale nie ze swą kobietą. Otwarci na Innego, przychylni mu, zainteresowani nim, wierni mu po grób. Prawdziwie boska monogamia. Jak bardzo kochają ich kobiety! Cherub szuka i zdaje się odnajdywać Innego nawet w kobiecie. Nie szuka on obiektu, nie ekscytuje się popędem. Znajduje w kobiecie istotę w stanie czystym, bezgrzesznie nagą, niewinnie frywolną, bezkuśnie zmysłową. Jest jak kapłan szczególnej religii, religii reprezentowanej przez kobiety. Dlatego nie jest ani jawnym, ani ukrytym homoseksualistą. Nie jest typem świętoszkowatego, pruderyjnego faceta mającego obsesję na punkcie nawracania kobiet na czystość. Cherub to histeryk w stanie czystym, nawrócony przez kobiety na czystość, na religię kobiet. Trudność stosunku seksualnego, który nie istnieje, rozwiązuje nie wchodząc w stosunki. To czy wie w takim razie, o czym śpiewa Tammy Wynette? Nie, nie wie. Zafascynowany widokiem twarzy świętej Teresy z rzeźby Berniniego, sam twarzy jej jednak mieć nie może. Wystarcza to jednak, by widok jej go rozhisteryzowywał.

Tak, religia mistyków to religia boskiej ekstazy. To religia mająca twarz kobiety. Wierzcie, nie wierzcie, bywają tacy mężczyźni.

Cheruby, aniołowie najbliżsi Bogu, mężczyźni najbliżsi kobiecie.

KP

PS. Skorzystałem z tekstu piosenki Tammy Wynette „Stand by your man”. Czyste country w mistrzowskim stylu.


One Comment, Comment or Ping

  1. xx

    Stalo się, to były dwa fantastyczne sezony o kobietach i o mężczyznach ukazujące Pański psychoanalityczny punkt rozumienia. Pogrubmy książkę, proponuję kolejne sezony o zarabianiu czyli dlaczego jednemu się farci drugiemu nie, o dzieciach jak psują je rodzice i co w efekcie w strukturze człowieka się zaburza , o sytuowaniu się człowieka w sieci społecznej, którą zechciałby Pan również rozebrać na jakieś główne nurty. To tyle na początek, zamawiam powyższe ku radości czytających. Uszanowania.

    Luty 4th, 2011

Reply to “gdzie ci mężczyźni – cherub”